Kommunikáció
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Star Trek-es Játékok
 
StarFleet Databank
 
LCARS main
 
Dark Shadow hajógyár
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Crew
Indulás: 2007-01-20
 
Meik a kedvenc Star Trek sorozatod?
Meik a kendvenc ST-d

The Next Generation
Voyager
Deep Space Nine
The Original Series
Enterprise
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Intrepid osztály
Intrepid  Class
 
Kérdésem...
Maik a kedvenc Birodalmad a Star trek univerzumában.

Föderáció
KlingonBirodalom
Romulán Csillagbirodalom
Kardassiai unió
Breen confederation
Dominion
Borg
8472
Kazon Birodalom
Hirogin szövetség
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Treknika II
Treknika II : Szubtér

Szubtér

  2007.01.20. 21:48


Szubtéri sebességskálák


Amióta Zephram Cochrane 2063-ban először használta a térhajtóművet, két módszert használtak a szubtéri sebességek mérésére. Az eredeti "Cochrane skálát" a nagy ember maga fejlesztette ki a Phoenix tesztrepüléséhez. Ez egy relatíve egyszerű skála volt, amely a következő formulát követte:

v/c=WF3

Ahol v a jármű sebessége, c a fénysebesség és WF a szubtér faktor. Ennek a skálának az egyszerűsége az előnye, bármely szubtér faktor a sebesség a fénysebesség többszöröse, azaz:

 

Szubtéri faktor

Sebesség
(xc)

1

1

2

8

3

27

4

64

5

125

6

216

7

343

8

512

9

729

10

1,000

11

1,331

12

1,728

13

2,197

14

2,744

2300-ra többen elégedetlenek kezdtek lenni a Cochrane skálával. Bár a subtéri formulát használók számára kényelmes megoldás volt, de kevésbé volt hasznos a gépészek és szakemberek számára, mivel csak relatíve kis mértékben vette figyelembe a pillanatnyi csillagközi feltételeket. Éppen ezért a motoroknak sokkal több energia kellet az 5-ös fokozat eléréséhez egy gravimetrikus torzulásban utazva, mint relatíve "nyugodt" csillagközi űrben. A gépészeti részlegek évekig lobbiztak egy új skála bevezetéséért, de a parancsnoki hidak állománya ellenállt és a Csillagflotta Főparancsnokság, mely elsősorban ex híd tisztekből állt, egyetértett velük.

A USS Wilmingtonnak és teljes személyzetének elvesztése 2309-ben egy ionviharban megváltoztatta hozzáállásukat. A vizsgálat során felmerült, hogy Lamarr kapitány, amikor 7-es fokozatot rendelt el komolyan túlterhelte a Wilmington motorjait a viharban, bár normál körülmények között a Wilmington képes volt ezen sebesség fenntartására egy ionvihar azonban túl nagy megterhelés volt. Bár más tényezők is nagyban közrejátszottak, mint például a hajófedélzeti kommunikáció összeomlása, a Csillagflotta nem volt hajlandó még egy ilyen helyzetet megkockáztatni.

A Terrance-Neltorr fokozatos skálát először 2298-ban javasolta két civil térhajtómű specialista. A TNG skálán a szubtér faktor azt a szubtéri feszültség szintet jelzi, melyet a járműnek mind előállítania, mind pedig elviselnie kell, mintsem a jármű sebességét. Bármely adott szubtér faktor valós sebessége függ a pillanatnyilag fennálló pontos feltételektől. Szóval egy a TNG skálát használó kapitány parancsot adhat 7-es fokozatra a mélyűrben, egy naprendszerben és egy ionviharban is és biztos lehet abban, hogy nem terheli túl a hajtóműveket. Ezen kívül az új skálát úgy hozták létre, hogy az elmúlt évszázad technikai fejlődését is belefoglalhassák. A Csillagflotta több lehetséges új skála gyors elemzését hajtotta végre 2310. és 2311. között, mielőtt hivatalosan elfogadták a TNG skálát, és az átállást 2312-ben hajtották végre.

Ideális feltételek mellett, amilyeneket például a csillagközi űrben találunk, a TNG warp faktorok sebességei a következő két formula egyikével számítják:

9-es fokozatig: v/c=WF(10/3)

Ez nagyon hasonló a Cochrane skálához. 9-es fokozat felett a formula kissé komplexé válik. Legjobban így approximálhatjuk:

v/c=WF[{(10/3)+a*(-ln(10-WF))^n)+f1*((WF-9)^5)+f2*((WF-9)^11)]


Ahol "a" a szubtérmező sűrűsége, n az elektromágneses fluxus, f1 és f2 a Cochrane fénytörési, illetve visszaverődési indexek. Ideális körülmények között a csillagközi mélyűr "normál" részében a=0.00264320, n=2.87926700, f1=0.06274120 és f2=0.32574600 értékek várhatóak. A TNG-skála szerinti szubtéri sebességeket az alábbi táblázat mutatja:

 

   

UTAZÁS IDEJE

Szubtér
fokozat

Eqyenlő
(xc)

Földtől
a Holdig
(400,000 km)

Naprendszeren
keresztül
(12 milliárd km)

Legközelebbi
csillagig
(5 fényév)

Szektoron
keresztül
(20 fényév)

Föderáción
keresztül
(8.000 fényév)

Androméda-
rendszerig
(2 milliárd fényév)

1
1

1,3333 mp

11,1 óra

5,0 év

20,0 év

8.000,0 év

2.000.000 év

2
10

0,1323 mp

1,1 óra

181,1 nap

2,0 év

793,7 év

198.425,1 év

3
39

0,0342 mp

17,1 perc

46,9 nap

187,5 nap

205,4 év

51.360,1 év

4
102

0,0131 mp

6,6 perc

18,0 nap

71,9 nap

78,7 év

19.686,3 év

5
214

0,0062 mp

3,1 perc

8,5 nap

34,2 nap

37,4 év

9.356,9 év

6
392

0,0034 mp

1,7 perc

4,6 nap

18,6 nap

20,4 év

5.095,6 év

7
656

0,0020 mp

1,0 perc

2,8 nap

11,1 nap

12,2 év

3.048,2 év

8
1,024

0,0013 mp

39,1 mp

1,8 nap

7,1 nap

7,8 év

1.953,1 év

9
1.516

0,0009 mp

26,4 mp

1,2 nap

4,8 nap

5,3 év

1.318,9 év

9,1
1.573

0,0008 mp

25,4 mp

1,2 nap

4,6 nap

5,1 év

1.271,2 év

9,2
1.649

0,0008 mp

24,3 mp

1,1 nap

4,4 nap

4,9 év

1.212,9 év

9,3
1.693

0,0008 mp

23,6 mp

1,1 nap

4,3 nap

4,7 év

1.181,6 év

9,4
1.757

0,0008 mp

22,8 mp

1,0 nap

4,2 nap

4,6 év

1.138,3 év

9,5
1.828

0,0007 mp

21,9 mp

24,0 óra

4,0 nap

4,4 év

1.093,9 év

9,6
1.909

0,0007 mp

21,0 mp

23,0 óra

3,8 nap

4,2 év

1.047,7 év

9,7
2.044

0,0007 mp

19,6 mp

21,4 óra

3,6 nap

3,9 év

978,5 év

9,8
2.304

0,0006 mp

17,4 mp

19,0 óra

3,2 nap

3,5 év

868,0 év

9,9
3.053

0,0004 mp

13,1 mp

14,4 óra

2,4 nap

2,6 év

655,1 év

9,95
4.183

0,0003 mp

9,6 mp

10,5 óra

1,7 nap

1,9 év

478,1 év

9,975
5.552

0,0002 mp

7,2 mp

7,9 óra

1,3 nap

1,4 év

360,2 év

9,99
7.912

0,0002 mp

5,1 mp

5,5 óra

22,2 óra

1,0 év

252,8 év

9,995
10.553

0,0001 mp

3,8 mp

4,2 óra

16,6 óra

276,7 nap

189,5 év

9,999
25.567

0,0001 mp

1,6 mp

1,7 óra

6,9 óra

114,2 nap

78,2 év

9,9999
199.516

0,0000 mp

0,2 mp

13,2 perc

52,7 perc

14,6 nap

10,0 év

10

Végtelen

10-es fokozaton egy tárgy végtelen sebességgel halad, és egyszerre a tér minden pontján jelen van

Bár a TNG skála a gyakorlatban nagyon sikeresnek bizonyult a legújabb fejlesztések a térhajtás terén megkérdőjelezik gyakorlati hasznát. 2312-ben úgy tűnt, hogy a csillaghajók még jó ideig nem fognak 9.9-es fokozatnál gyorsabban utazni, de a modern járművek képesek 9.99-es fokozat feletti sebességekre is és néhányan azt jósolják, hogy az elkövetkező 20 év elhozza majd a 9.999 régióban utazó hajókat is. Bár mérnöki szempontból nincs probléma ezekkel a számokkal, hamarosan a híd parancsnoki állományának problémás lesz a taktikai helyzet követése, mivel három tizedes jegyig kell majd a számokat használniuk. Ugyan még semmi konkréttal nem álltak elő, a Csillagflotta elé kerül több új sebességskála jóváhagyásra.
 

Szubtér-sztráda

Habár a fentiek mind igazak ideális körülmányek esetén, a térnek vannak olyan régiói, amelyben egy Csillaghajó a normálisnál jóval nagyobb sebességet is elérhet. Ezeket a területeket "szubtér-sztrádának" hívják. Ezek több csillagrendszer által közrefogott hatalmas területek, vagy éppen vékony folyosók lehetnek, amelyekben a fénynél több ezerszer gyorsabban lehet haladni.

Egy szubtér-sztráda hatása, hogy megváltoztatja az adott szubtéri fokozathoz tartozó sebességet akár a többszörösére; ezt a szorzót Cochrane-értéknek nevezik, és nagyban függ az adott régiótól. Nem sokkal Cochrane első szubtéri repülése után az SS Valiant egy szubtér-sztráda segítségével eljutott egészen a Galaxis széléig, ami normál szubtéri sebességen sok-sok évig tartana. Egy ilyen sztráda legdrámaibb példája, az ami a Nimbus III és a Galaxis magja között létezik. 2287-ben az Enterprise-A 7-es fokozaton utazott, ami alatt 22.000 fényév távolsáig jutott el 6.8 óra alatt - ez átlagosan 3.235 fényév óránként. Egy sztráda csak bizonyos ideig létezik; a Nimbus III-nál lévő már nem is létezik, ezért nem sikerült használnia a USS Voyagernek, hogy visszatérjen a Galaxis másik végéből.

Egy sztrádát nagyon nehéz megtalálni és feltérképezni - a Csillagflotta mindig nagy hangsúlyt fektetett az ilyen küldetésekre. A Voyager a feljett asztrometrikus érzékelők segítségével próbálkozott felderíteni ezeket. Az érzékelők segítségével olyan régiókat kerestek, ahol a Cochrane-érték egy kicsivel magasabb, mint onnan néhány ezer fényévnyire; ezzel a legénységnek 5 évet sikerült lefaragnia utazási idejéből.

A felfedezése óta a szubtér-sztráda döntő tényező lett a Föderáció és más nagyhatalmak terjeszkedésében.
 

Szubtér-zátonyok

Míg egyes területeken akár a normális sebesség több ezerszeresével is lehet haladni, addig vannak olyan területek is, ahol csak ezen sebesség töredékével. Pédául a Xendi Sabu-rendszer körül a szubtéri sebességek majdnem a felére csökkennek - a Cochrane-érték 0,55. Ezeket a területeket hívják szubtér-zátonyoknak. Jóval gyakoribbak, mint a szubtér-sztrádák, és nagyobb területet is foglalnak el. Zátonyokat számos jelenség okozhat - a Hekeras-átjáró a normál tér olyan régiója, amely egy nagy szubtér-zátonyon vezet keresztül, amit szokotlanul heves tetrion mezők okoznak.
 

Szubtér-torlaszok

A szubtér-torlaszok minden térváltást megakadályoznak egy adott területen - a Cochrane fokozat 0. Ezek a területek szerencsére igen ritkák.

 
LCars
Flottaanim
 
Treknologia
 
Fegyverek
 
Védelmi Rendszerek
 
Fajok
 
Rangjelzések
 
Egyenruhák
 
Ferengi szabályzat
 
Idővonal
 
Irányelvek
 
Hajók
 
Stardate :D
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Kwindu hajója jelentkezés a cheatben. :)
USS Akira
 
Kapitányok
Szerinted ki a legjobb kapitány?

Jean Luc Picard
Cathryn Janeway
Benjamin Sisko
James T. Kirk
Mark Freeman <3
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Left 4 Dead 2
November 18. Az Apokalipszis feléled!
 
Left 4 Dead 2
 
StarGate Universe
Stargate universe
 
StarGate Universe
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak