Constellation osztály
2007.01.20. 23:15
Constellation osztály

- Típusa:
- Cirkáló (elavult)
- Elkészült egységek:
- NCC-1974 USS Constellation, NCC-3890 USS Gettysburg, NCC-2593 USS Hathaway, NCC-3069 USS Magellan, NCC-2893 USS Stargazer, NCC-9754 USS Victory
- Plusz 3 hajó épült, 5 maradt szolgálatban
- Építési időszak:
- 2283 - 2295-ig
- Méretek:
- Hossz: 231 méter
- Sugár: 135 méter
- Magasság: 65 méter
- Szintek száma: 11
- Tömeg: 250.000 tonna
- Legénység: 520 fő
- Fegyverzet:
- 16 db VIII-as típusú fézerágyú, teljes kimenet 7.500 TeraWatt
- 4 db 2. osztályú fotontorpedó-vető + 200 torpedó
- Védelmi rendszerek:
- Pajzsrendszer, teljes kapacitás 418.500 TeraJoule
- Standard duránium burkolat
- Standard szerkezeti integritás mező
- Sebesség:
- Normál utazósebesség: 6-os fokozat
- Maximális sebesség: 8.6-es fokozat
- Erősségi index (Galaxy osztály = 1.000):
- Sugárfegyver tűzerő : 150
- Torpedó tűzerő : 250
- Fegyverzet hatótávolsága és pontossága : 160
- Pajzs erőssége : 155
- Burkolat erőssége : 10
- Sebesség : 680
- Harci manőverezhetőség : 4.000
- Összesített erősségi index : 220
- Diplomáciai fokozat :
- 5
- Élettartam:
- 80 év
- Felújítási időszakok:
- Minimális: 18 hónaponként
- Standard: 7 évenként
- Jelentős: nincs előre eltervezett
A Constellation osztály tervei a 2280-as években készültek, mint a Constitution osztály modern ellenpárja. Hasonlóan a Constitutionhoz a Constellation szükségességének ügye 2272-ben merült fel, amikor is egy nagy hatótávolságú kutató-, tudományos-, és diplomáciai hajóra volt szükség. Az új hajó képes volt arra, hogy eleget tegyen ezen követelményeknek. Ráadásként a Constellationok harci képességei az akkori romulán és klingon hajóknál is jobbak voltak.
A Constellationok kialakítása alapvető változást jelez a Csillagflotta tervezési gyakorlatában. Ebben az időben a Csillagflotta komoly problémákat fedezett fel a nehéz cirkálókon alkalmazott nagy léptékű szerkezeti integritás mezőknél. A megoldás az volt, hogy építettek egy kisebb hajót egy egybefüggő hajótesttel, amíg a nagyobb hajóknak két hajótest egysége van, különálló szerkezeti integritás rendszerrel. Úgy gondolták, hogy a Constellationnal a szerkezeti integritás rendszert sikerül arra a pontra fejleszteni, hogy egy nehéz cirkáló belekerülhet egyetlen hajótestbe. Ezzel sok kettőzést elkerülhettek, felszabadítva a helyet az extra felszereléseknek, és növelték a kialakítás hatékonyságát. Ráadásul a Constellationokat négy hajtómű gondolával szerelték fel a szokványos kettő helyett - ez volt az első ilyen Csillagflotta hajó. Ezzel nagyobb sebességet és manőverező-képességet sikerült elérniük, és 15%-kal növelték az üzemanyag hatékonyságát.
Ellenben úgy tűnhet, hogy a Constellation tervezői túl sokat akartak fejleszteni egy lépésben. Számos probléma merült fel az új térhajtómű reaktormaggal, és számos hajónál észleltek különböző hibákat ennél a rendszernél - pl. a USS Algeronnak háromszor is ki kellett dobni a reaktormagot különféle vészhelyzetek miatt.
A Csillagflotta felismerte, hogy a Constellation osztály reaktormagja egyszerűen nem képes előállítani a szükséges energiát meghibásodások nélkül, ezért korlátozták a hajók energia kimenetét egy szoftverrel.
Sajnos ezzel igencsak megnyirbálták a Constellation osztály hajóinak számos előnyét. A méretükhöz képest igen alacsony volt az energia ellátásuk, és ez számos működésben éreztette rossz hatását. Ennek ellenére a Csillagflotta nagyobb tömegben alkalmazta a Constellation osztályú hajókat.
Az évek során jó néhány kísérlet történt az osztály hibáinak kiküszöbölésére, ezek közül némelyik sikerrel zárult. 2300 és 2310 között 6 hajó kapott egy újonnan fejlesztett reaktormagot, amelyik közel hasonló energiát termelt, mint az eredeti. Más hajók új vezérlési szoftvert kaptak, amelyik segítségével az energiát sikerült átlagosan 15%-kal növelni. Azonban, ebben az időben az osztály már 20 éves lett, és már-már elavultnak számított. Úgy döntöttek, hogy a hajók felújítása nem lenne elég hatékony a felhasználandó források ismeretében, ezért erre nem is került sor. 2330-as években a legtöbb hajót kivonták a szolgálatból, míg a többi határmenti feladatokat láthatott el.
A legnagyobb karriert befutott Constellation osztályú hajó a USS Stargazer volt. Ez volt az első Jean-Luc Picard kapitány által vezetett hajó. A Stargazer volt az első Csillagflotta hajó, amely bemutatta a Picard-manővert, amellyel sikeresen elpusztította az őt megtámadó ferengi hajót. A Stargazer súlyos károkat szenvedett. 2364-ben végül felújították, és most a Flotta Múzeumban található.
|